تبلیغات
ahmadrezarv - فرایند آهنگسازی
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   

فرایند آهنگسازی
پنجشنبه 26 فروردین 1395 ساعت 10:14 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست محمد ترابی | ( نظرات )


آموزش اف ال استودیو

ساختن موسیقی فرایند پیچیده ای است. برای ساختن آهنگ ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به موزیک تبدیل کردن و تبدیل این ایده ها به موزیک کارهایی هستند که در این بین باید انجام پذیرند.

برای افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که موزیک را تحت اثر قرار می دهد. اگر فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، موزیک تولید و ساخته شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز فصل های مختلف، موسیقی سازی را تحت تاثیر قرار می دهند همچنین احساس ات هیجان هرگونه تنشی که ممکن است در زندگی شما باشد. علت هایی که در وقت های مختلف آهنگ سازی متاثر از آنهاست، خیلی ند این عوامل بیان می دارند که شخص در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه برخی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

چنانچه موزیک ساز می خواهد موزیک ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید باید رنگ متناسب به هر حال ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی و حرکت است. بعد از مدتی، شخص می آموزد حالت روحی خود را به سویی متمایل نماید که بتواند آهنگ ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.


ساختن آهنگ فرایند پیچیده ای است. جهت ساختن یک موزیک ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به موسیقی تبدیل کردن تبدیل این ایده ها به آهنگ کارهایی هستند که در این بین باید انجام پذیرند.

برای افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که موزیک را تحت اثر قرار می دهد. اگر فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، آهنگ تهیه و تولید شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز و فصل های مختلف، موزیک سازی را تحت تاثیر قرار می دهند و همین طور احساس ات و هیجان هرگونه تنشی که احتمال دارد در زندگی شما باشد. علت هایی که در زمان های مختلف موسیقی سازی متاثر از آنهاست، خیلی ند و این عوامل بیان می دارند که شخص در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه گاهی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

اگر موسیقی ساز می خواهد آهنگ ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید می بایست رنگ متناسب به هر حال ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی حرکت است. بعد از مدتی، فرد می آموزد حالت روحی خود را به سویی متمایل نماید که بتواند آهنگ ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.

شخصیت

می دانیم که بازیگرها در حین ایفای نقش باید به درون نقش بروند. حس کردن حالت های مختلف رفتارهای مفرق به بازیگر کمک می نماید که وقت اجرای نقش شبیه شخصیت مورد نظر زندگی نماید . اگر فردی موزیک ی جهت یک شخصیت ویِژگزینشه می نویسد به این مفهوم است که وی را از طریق صدا نوا توصیف می نماید . اگر آهنگ ساز نیز فرایند مشابهی را شبیه یک بازیگر دنبال نماید ، جزئیات پنهانی را که یاری به واقعی تر شدن موزیک می نماید از نیز می شکافد و موسیقی دقیق تر پرمفهوم خواهد بود.

طبیعت

بسیاری از الهامات نوگرایی ها از طبیعت حاصل می شود؛ از پرنده هایی که به واسطه آواز با رابطه برقرار می کنند تا صوت خش خش برگ ها در اثر وزش باد.

بهره گیری از طبیعت راه فوق العاده ای جهت برای شروع موسیقی سازی است؛ تلاش جهت رقابت با طبیعت روشی عالی برای ترکیب طبیعت شخصیت است، جهت مثال درامیختن با طبیعت در قالب یک نوا یا تم معین جهت بیان یک معنای روحانی مانند آواز پرندگان.

خاطرات

یک منبع عالی دیگر در عرصه موزیک سازی خاطرات شخص است. هیجان بسیاری از طریق خاطرات وارد موزیک می شود. چند دقیقه ای را بر روی قدیم تمرکز بکنید . سعی بکنید که خاطرات را با جزئیات کامل تصور بکنید . صداها، رایحه، رنگ ها و آب هوا و هر موضوعی که تصور زیبا یی به شما می دهد جهت ساختن موسیقی مناسب است.

این موارد فقط تعدادی از منابع هستند که می توان از آنها الهام گرفت. آهنگ ساز تخیل را به کار می گیرد که پایانی ندارد.

مطلب بعدی که برای ساختن آهنگ مورد نقد قرار می گیرد، نظریه آهنگ است. آخرین موردی که فرد می خواهد برای ش پیش آید، اینست که تمام این ایده های خلاق را جهت آهنگ سازی داشته باشید، اما کمبود دانش موسیقی شما مانع این امر شود. یک بازیکن راگبی می تواند پاس دادن خود را اصلاح بخشد، اما اگر قوانین گیم را نداند، قادر نخواهد بود به بهتر ی گیم کند. همین طور آهنگ سازی به طور کامل در قید بند قوانین موزیک نیست، ولی جهت ساختن آهنگ باید نظریه موسیقی را دانست. همان گونه که شاعر می بایست به زبان مسلط باشد تا بتواند شعر بسراید.

چند مورد از موارد کلیدی که شخص باید بداند مرتبا دانش خود را در این زمینه بالاتر ببرد، عبارتند از:

یک. Staff (معرفت خطوط حامل یا خط سازهای کوبه ای)، Bar Lines (خط میزان )، Clefs (کلیدها مانند کلید سل، کلید فا، کلید دو)، Time Signatures (عدد های کسر میزان مانند 2/4، 6/8 و…)

دو. Note Values دیرند (ارزش زمانی نت ها مانند نت سفید، سیاه، چنگ و…)، Rests (سکوت ها)، Phrasing عبارت بندی (از نظر تاکید بر روی کلمه خاصی در عبارت جهت بیان منظور خاصی)، Rhythm وزن

سه. Articulation عبارت بندی نوع بیان موسیقی با توجه به تکنیک های سازی (با تذکر به امکاناتی که هر از سازها دارند)، Instrument Specific Techniques تکنیک های ویژه هر ساز مثل: Pizzicato [پی تزی کاتو] پیتزیکاتو (تکنیک به ارتعاش درآوردن سیم های سازهای زهی مانند ویولن، بدون مصرف از آرشه و با یاری انگشت) و یا Con Sordino کن سوردینو (اجرا با مصرف از سوردین یا صدا خفه کن یا صدا کم کن)

چهار. Key Signature علامت های تغییر دهنده ( مانند بمل، دیز، بکار)، Circle of Fifths (عبارت پنج تایی)، Accidenti (ناگهان یا ناگهانی روبرو شدن با علامت های تغییر دهنده)، Cadense (موسیقی وزن، افول یا همان انتها دادن)

پنج. Major (گام ماژور)،Minor (گام مینور)، Diminished (گام کاسته)، Pentatonic (گام پنج صدایی)، Diatonic Scales (گام دیاتونیک)

شش. Modes (مدها)

هفت. Chords (آکوردها)، Extension (گسترش دادن یا بسط دادن گام)، Inversions (فاصله معکوس)، Sequence [سکو انس] سکونس (مرتب کردن یا همان همموسیقی کردن صداها، Arpeggios آرپژها (نواختن به ترتیب نت های آکورد متوالی از بالا به پایین یا از پایین به بالا)

هشت. Instrument Ranges محدوده صدایی ساز (محدوده ساز که می تواند چه نت هایی را اجرا نماید )، Timbers of each instrument [تمبر] تمبر صدایی هر ساز (آنچه باعث فرق در طعم لحن ولوم دو ساز می شود)، Difficult Areas of an Instrument سختی نواختن هر ساز از لحاظ چگونگی نوشتن نت فرق ش با سازهای دیگر (جهت مثال فرق نوشتن نت جهت ساز کلارینت با ساز ترومبون)

اما ضروری نیست که آهنگ ساز تازه کار از تمام این موارد اطلاع داشته باشد، ولی عدم اطلاع کافی فرد به این مفهوم است که خلاقیت وی در صورت کمبود وسائل برای ابراز آن تضعیف خواهد شد. موسیقی سازان جوان باید از کتاب های نظریه آهنگ مصرف کنند. مطالعه دقیق این کتاب ها، یادداشت برداری از نکات مهم و انتقال آنها بر روی کارت های فلش (کارت های کوچک یادداشت)، استفاده از برگه های امتحانی سال های قدیم نظریه موسیقی برای خودآزمایی و سنجش دانش و پس کار بر روی موارد ضعیف تر، استفاده از CD های مناسب جهت تشخیص وزن موسیقی و صوت های حاصل از ترکیب نت ها، تمام موارد ی هستند که در ارتقا دانش آهنگ تاثیر گذار ند.

بالاخره آخرین پیشنهاد در این متن ، پویا نگه داشتن مقوله موسیقی سازی است.

هدفتان این باشد که هـر روز حتی قطعه کوتاه ایجاد کنید ، ممکن است قبل از خواب بتوانید انعکاس وقایع آن روز را در قالب موسیقی درآورید. ساخـته های را با نیز ترکیب بکنید . برای ارکسترهای مختلف آهنگ سازی بکنید . موزیک سازی چالشی است که چنانچه آن را پویا نگه دارید، تبدیل به مزیتی عالی خواهد شد شما نمی دانید که احتمال دارد در این حین، شاهکاری بی شبیه خلق بکنید



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can you grow taller with exercise? دوشنبه 16 مرداد 1396 11:39 ق.ظ
I really like it when folks get together and share opinions.
Great blog, stick with it!
manicure جمعه 8 اردیبهشت 1396 10:26 ب.ظ
Nice post. I learn something new and challenging
on sites I stumbleupon on a daily basis. It's always
useful to read through articles from other writers and use
a little something from other sites.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر