تبلیغات
ahmadrezarv - فرایند آهنگسازی
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   

فرایند آهنگسازی
پنجشنبه 26 فروردین 1395 ساعت 09:14 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست محمد ترابی | ( نظرات )


بیت رپ

ساختن آهنگ فرایند پیچیده ای است. جهت ساختن موزیک ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به آهنگ تبدیل کردن و تبدیل این ایده ها به آهنگ کارهایی هستند که در این بین باید انجام پذیرند.

جهت افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که موسیقی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، موزیک تهیه و تولید شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز فصل های مختلف، موزیک سازی را تحت تاثیر قرار می دهند همین طور احساس ات هیجان و هرگونه تنشی که احتمالا در زندگی شما باشد. علت هایی که در زمان های مختلف موسیقی سازی متاثر از آنهاست، خیلی ند این عوامل بیان می دارند که فرد در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه گاهی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

اگر آهنگ ساز می خواهد موزیک ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید باید رنگ متناسب به هر حال ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی و حرکت است. بعد از مدتی، فرد می آموزد حالت روحی را به سویی متمایل نماید که بتواند موسیقی ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.


ساختن آهنگ فرایند پیچیده ای است. برای ساختن یک موسیقی ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به موسیقی تبدیل کردن و تبدیل این ایده ها به موسیقی کارهایی هستند که در این بین باید انجام پذیرند.

برای افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که آهنگ را تحت تاثیر قرار می دهد. چنانچه فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، موزیک تهیه و تولید شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز و فصل های مختلف، موزیک سازی را تحت اثر قرار می دهند همچنین احساس ات و هیجان هرگونه تنشی که شاید در زندگی شما باشد. علت هایی که در زمان های مختلف موزیک سازی متتاثیر از آنهاست، زیاد ند این عوامل بیان می دارند که فرد در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه برخی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

چنانچه موسیقی ساز می خواهد موسیقی ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید باید رنگ متناسب به هر حال ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی حرکت است. بعد از مدتی، فرد می آموزد حالت روحی خود را به سویی متمایل نماید که بتواند موزیک ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.

شخصیت

می دانیم که بازیگرها در حین ایفای نقش خود می بایست به داخـل نقش بروند. حس کردن حالت های مختلف و رفتارهای مفرق به بازیگر کمک می نماید که زمان اجرای نقش شبیه شخصیت مورد نظر زندگی نماید . چنانچه فردی موسیقی ی برای یک فرد ویِژگزینشه می نویسد به این مفهوم است که وی را از طریق صدا نوا توصیف می نماید . چنانچه آهنگ ساز هم فرایند مشابهی را شبیه بازیگر دنبال نماید ، جزئیات پنهانی را که کمک به واقعی تر شدن آهنگ می نماید از نیز می شکافد و موسیقی دقیق تر پرمفهوم خواهد بود.

طبیعت

بسیاری از الهامات و نوگرایی ها از طبیعت حاصل می شود؛ از پرنده هایی که به واسطه آواز با نیز رابطه برقرار می کنند تا صوت خش خش برگ ها در تاثیر وزش باد.

بهره گیری از طبیعت راه فوق العاده ای جهت برای شروع آهنگ سازی است؛ تلاش برای رقابت با طبیعت روشی عالی جهت ترکیب طبیعت فرد است، جهت مثال درامیختن با طبیعت در قالب نوا یا تم معین جهت بیان معنای روحانی مانند آواز پرندگان.

خاطرات

یک منبع عالی دیگر در عرصه موسیقی سازی خاطرات فرد است. هیجان خیلی ی از طریق خاطرات وارد آهنگ می شود. چند دقیقه ای را بر روی قدیم تمرکز بکنید . سعی بکنید که خاطرات خود را با جزئیات کامل تصور بکنید . صداها، رایحه، رنگ ها و آب و هوا هر موضوعی که تصور زیبا یی به شما می دهد برای ساختن آهنگ مناسب است.

این موارد تنها تعدادی از منابع می باشند که می توان از آنها الهام گرفت. آهنگ ساز تخیل خود را به کار می گیرد که پایانی ندارد.

مطلب بعدی که برای ساختن آهنگ مورد تحلیل قرار می گیرد، نظریه آهنگ است. آخرین موردی که شخص می خواهد برای ش پیش آید، اینست که تمام این ایده های خلاق را جهت موسیقی سازی داشته باشید، ولی کمبود دانش موسیقی شما مانع این امر شود. یک بازیکن راگبی می تواند پاس دادن را اصلاح بخشد، اما چنانچه قوانین گیم را نداند، قادر نخواهد بود به خوب ی گیم کند. همین طور موسیقی سازی به طور کامل در قید بند قوانین آهنگ نیست، اما برای ساختن آهنگ می بایست نظریه موسیقی را دانست. همان گونه که شاعر باید به زبان مسلط باشد تا بتواند شعر بسراید.

چند مورد از موارد کلیدی که فرد بایستی بداند و مرتبا دانش را در این زمینه بالاتر ببرد، عبارتند از:

یک. Staff (معرفت خطوط حامل یا خط سازهای کوبه ای)، Bar Lines (خط میزان )، Clefs (کلیدها مانند کلید سل، کلید فا، کلید دو)، Time Signatures (عدد های کسر میزان مانند 2/4، 6/8 و…)

دو. Note Values دیرند (ارزش زمانی نت ها مانند وقت نت سفید، سیاه، چنگ و…)، Rests (سکوت ها)، Phrasing عبارت بندی (از نظر اصرار بر روی کلمه خاصی در عبارت برای بیان منظور خاصی)، Rhythm وزن

سه. Articulation عبارت بندی و نوع بیان آهنگ با توجه به تکنیک های سازی (با تذکر به امکاناتی که هر از سازها دارند)، Instrument Specific Techniques تکنیک های مخصوص هر ساز مثل: Pizzicato [پی تزی کاتو] پیتزیکاتو (تکنیک به ارتعاش درآوردن سیم های سازهای زهی مانند ویولن، بدون استفاده از آرشه با کمک انگشت) و یا Con Sordino کن سوردینو (اجرا با استفاده از سوردین یا صدا خفه کن یا صدا کم کن)

چهار. Key Signature علامت های تغییر دهنده ( مانند بمل، دیز، بکار)، Circle of Fifths (عبارت پنج تایی)، Accidenti (ناگهان یا ناگهانی روبرو شدن با علامت های تغییر دهنده)، Cadense (موسیقی وزن، افول یا همان انتها دادن)

پنج. Major (گام ماژور)،Minor (گام مینور)، Diminished (گام کاسته)، Pentatonic (گام پنج صدایی)، Diatonic Scales (گام دیاتونیک)

شش. Modes (مدها)

هفت. Chords (آکوردها)، Extension (گسترش دادن یا بسط دادن گام)، Inversions (فاصله معکوس)، Sequence [سکو انس] سکونس (مرتب کردن یا همان همآهنگ کردن صداها، Arpeggios آرپژها (نواختن به ترتیب نت های آکورد متوالی از بالا به پایین یا از پایین به بالا)

هشت. Instrument Ranges محدوده صدایی ساز (محدوده ساز که می تواند چه نت هایی را اجرا نماید )، Timbers of each instrument [تمبر] تمبر صدایی هر ساز (آنچه باعث فرق در طعم لحن صوت دو ساز می شود)، Difficult Areas of an Instrument سختی نواختن هر ساز از لحاظ چگونگی نوشتن نت فرق ش با سازهای دیگر (برای مثال فرق نوشتن نت برای ساز کلارینت با ساز ترومبون)

اما ضروری نیست که آهنگ ساز تازه کار از تمام این موارد اطلاع داشته باشد، اما عدم اطلاع کافی فرد به این مفهوم است که خلاقیت وی در صورت کمبود وسائل جهت ابراز آن تضعیف خواهد شد. آهنگ سازان جوان باید از کتاب های نظریه موسیقی مصرف کنند. تحقیق دقیق این کتاب ها، یادداشت برداری از نکات مهم و انتقال آنها بر روی کارت های فلش (کارت های کوچک یادداشت)، مصرف از برگه های امتحانی سال های قدیم نظریه موسیقی جهت خودآزمایی و سنجش دانش پس کار بر روی موارد ضعیف تر، استفاده از CD های مناسب جهت تشخیص وزن و آهنگ صوت های حاصل از ترکیب نت ها، تمام موارد ی هستند که در ارتقا دانش موسیقی اثر گذار ند.

بالاخره آخرین توصیه در این مطلب ، پویا نگه داشتن مقوله آهنگ سازی است.

هدفتان این باشد که روزانه حتی یک قطعه کوتاه ایجاد کنید ، احتمال دارد قبل از خواب بتوانید انعکاس وقایع آن روز را در قالب آهنگ درآورید. ساخـته های خود را با ترکیب بکنید . جهت ارکسترهای مختلف موزیک سازی بکنید . موسیقی سازی چالشی است که اگر آن را پویا نگه دارید، تبدیل به مزیتی عالی خواهد شد و شما نمی دانید که شاید در این حین، شاهکاری بی نظیر خلق بکنید



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
How do you get taller? دوشنبه 16 مرداد 1396 05:57 ب.ظ
Excellent article. I absolutely appreciate this site.
Keep writing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر