تبلیغات
ahmadrezarv - فرایند آهنگسازی
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   

فرایند آهنگسازی
پنجشنبه 26 فروردین 1395 ساعت 10:14 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست محمد ترابی | ( نظرات )


وی اس تی

ساختن آهنگ فرایند پیچیده ای است. برای ساختن یک آهنگ ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به موزیک تبدیل کردن و تبدیل این ایده ها به موسیقی کارهایی هستند که در این بین باید انجام پذیرند.

جهت افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که موزیک را تحت اثر قرار می دهد. اگر فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، موزیک تولید و ساخته شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز فصل های مختلف، موسیقی سازی را تحت تاثیر قرار می دهند و همچنین حس ات هیجان هرگونه تنشی که شاید در زندگی شما باشد. علت هایی که در های مختلف موسیقی سازی متاثر از آنهاست، خیلی ند این عوامل بیان می دارند که شخص در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه گاهی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

چنانچه موزیک ساز می خواهد موزیک ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید باید رنگ متناسب با این حال ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی و حرکت است. بعد از مدتی، شخص می آموزد حالت روحی خود را به سویی متمایل نماید که بتواند موسیقی ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.


ساختن موزیک فرایند پیچیده ای است. جهت ساختن یک موزیک ، الهام گرفتن از هر چیز، اندیشه خلاق داشتن، ایده های خلاقانه را به موسیقی تبدیل کردن تبدیل این ایده ها به آهنگ کارهایی هستند که در این بین بایستی انجام پذیرند.

برای افرادی که در شروع کار هستند ، حالت روحی مهمترین علت ی است که موسیقی را تحت اثر قرار می دهد. چنانچه فرد خشم گین، شاد یا ناآسان باشد، موسیقی تهیه و تولید شده او، این حالت را بازتاب خواهد داد. اوقات مختلف روز و فصل های مختلف، موزیک سازی را تحت تاثیر قرار می دهند و همین طور احساس ات و هیجان هرگونه تنشی که احتمال دارد در زندگی شما باشد. علت هایی که در های مختلف موسیقی سازی متاثر از آنهاست، زیاد ند و این عوامل بیان می دارند که شخص در کدام حالت روحی قرار دارد. در ادامه گاهی از این عوامل بیان می شود.

رنگ ها

اگر موزیک ساز می خواهد آهنگ ی بسازد که حالت خاصی را بیان نماید می بایست رنگ متناسب با این وجود ت را تجسم نماید . به طور مثال رنگ نارنجی نماد انرژی و حرکت است. بعد از مدتی، فرد می آموزد حالت روحی خود را به سویی متمایل نماید که بتواند آهنگ ی بسازد که نشان دهنده اندیشه ات ذهنی او باشد.

شخصیت

می دانیم که بازیگرها در حین ایفای نقش خود باید به درون نقش بروند. حس کردن حالت های مختلف رفتارهای مفرق به بازیگر کمک می نماید که زمان اجرای نقش شبیه شخصیت مورد نظر زندگی نماید . چنانچه فردی آهنگ ی جهت یک شخصیت ویِژگزینشه می نویسد به این مفهوم است که وی را از طریق صدا نوا توصیف می نماید . اگر موسیقی ساز هم فرایند مشابهی را شبیه یک بازیگر دنبال نماید ، جزئیات پنهانی را که یاری به واقعی تر شدن آهنگ می نماید از نیز می شکافد و موسیقی دقیق تر پرمفهوم خواهد بود.

طبیعت

بسیاری از الهامات و نوگرایی ها از طبیعت حاصل می شود؛ از پرنده هایی که به واسطه آواز با رابطه برقرار می کنند تا صوت خش خش برگ ها در اثر وزش باد.

بهره گیری از طبیعت راه فوق العاده ای جهت برای شروع موسیقی سازی است؛ تلاش جهت رقابت با طبیعت روشی عالی برای ترکیب طبیعت و شخصیت است، جهت مثال درامیختن با طبیعت در قالب یک نوا یا تم معین جهت بیان یک معنای روحانی مانند آواز پرندگان.

خاطرات

یک منبع عالی دیگر در عرصه موزیک سازی خاطرات شخص است. هیجان زیاد ی از طریق خاطرات وارد موزیک می شود. چند دقیقه ای را بر روی قدیم تمرکز بکنید . سعی بکنید که خاطرات را با جزئیات کامل تصور بکنید . صداها، رایحه، رنگ ها و آب هوا و هر موضوعی که تصور زیبا یی به شما می دهد جهت ساختن موسیقی مناسب است.

این موارد فقط تعدادی از منابع هستند که می توان از آنها الهام گرفت. آهنگ ساز تخیل را به کار می گیرد که پایانی ندارد.

مطلب بعدی که برای ساختن موسیقی مورد ارزیابی قرار می گیرد، نظریه آهنگ است. آخرین موردی که فرد می خواهد برای ش پیش آید، اینست که تمام این ایده های خلاق را جهت موزیک سازی داشته باشید، اما کمبود دانش موسیقی شما مانع این امر شود. یک بازیکن راگبی می تواند پاس دادن را اصلاح بخشد، اما چنانچه قوانین گیم را نداند، قادر نخواهد بود به بهتر ی گیم کند. همین طور آهنگ سازی به طور کامل در قید بند قوانین موزیک نیست، ولی جهت ساختن موسیقی باید نظریه موسیقی را دانست. همان گونه که شاعر می بایست به زبان مسلط باشد تا بتواند شعر بسراید.

چند مورد از موارد کلیدی که شخص باید بداند مرتبا دانش خود را در این زمینه بالاتر ببرد، عبارتند از:

یک. Staff (معرفت خطوط حامل یا خط سازهای کوبه ای)، Bar Lines (خط میزان )، Clefs (کلیدها مانند کلید سل، کلید فا، کلید دو)، Time Signatures (عدد های کسر میزان مانند 2/4، 6/8 و…)

دو. Note Values دیرند (ارزش زمانی نت ها مانند زمان نت سفید، سیاه، چنگ و…)، Rests (سکوت ها)، Phrasing عبارت بندی (از نظر تاکید بر روی کلمه خاصی در عبارت برای بیان منظور خاصی)، Rhythm وزن

سه. Articulation عبارت بندی نوع بیان آهنگ با توجه به تکنیک های سازی (با تذکر به امکاناتی که هر از سازها دارند)، Instrument Specific Techniques تکنیک های ویژه هر ساز مثل: Pizzicato [پی تزی کاتو] پیتزیکاتو (تکنیک به ارتعاش درآوردن سیم های سازهای زهی مانند ویولن، بدون استفاده از آرشه با یاری انگشت) و یا Con Sordino کن سوردینو (اجرا با مصرف از سوردین یا صدا خفه کن یا صدا کم کن)

چهار. Key Signature علامت های تغییر دهنده ( مانند بمل، دیز، بکار)، Circle of Fifths (عبارت پنج تایی)، Accidenti (ناگهان یا ناگهانی روبرو شدن با علامت های تغییر دهنده)، Cadense (موزیک وزن، افول یا همان انتها دادن)

پنج. Major (گام ماژور)،Minor (گام مینور)، Diminished (گام کاسته)، Pentatonic (گام پنج صدایی)، Diatonic Scales (گام دیاتونیک)

شش. Modes (مدها)

هفت. Chords (آکوردها)، Extension (گسترش دادن یا بسط دادن گام)، Inversions (فاصله معکوس)، Sequence [سکو انس] سکونس (مرتب کردن یا همان همموسیقی کردن صداها، Arpeggios آرپژها (نواختن به ترتیب نت های آکورد متوالی از بالا به پایین یا از پایین به بالا)

هشت. Instrument Ranges محدوده صدایی ساز (محدوده ساز که می تواند چه نت هایی را اجرا نماید )، Timbers of each instrument [تمبر] تمبر صدایی هر ساز (آنچه باعث فرق در طعم و لحن ولوم دو ساز می شود)، Difficult Areas of an Instrument سختی نواختن هر ساز از لحاظ چگونگی نوشتن نت فرق ش با سازهای دیگر (جهت مثال فرق نوشتن نت برای ساز کلارینت با ساز ترومبون)

اما ضروری نیست که آهنگ ساز تازه کار از تمام این موارد اطلاع داشته باشد، ولی عدم اطلاع کافی شخص به این مفهوم است که خلاقیت وی در صورت کمبود وسائل برای ابراز آن تضعیف خواهد شد. موزیک سازان جوان باید از کتاب های نظریه موسیقی استفاده کنند. مطالعه دقیق این کتاب ها، یادداشت برداری از نکات مهم و انتقال آنها بر روی کارت های فلش (کارت های کوچک یادداشت)، استفاده از برگه های امتحانی سال های قدیم نظریه موزیک برای خودآزمایی و سنجش دانش پس کار بر روی موارد ضعیف تر، استفاده از CD های مناسب برای تشخیص وزن موسیقی و صوت های حاصل از ترکیب نت ها، تمام موارد ی هستند که در ارتقا دانش آهنگ تاثیر گذار ند.

بالاخره آخرین توصیه در این متن ، پویا نگه داشتن مقوله آهنگ سازی است.

هدفتان این باشد که روزانه حتی قطعه کوتاه بسازیــد ، ممکن است قبل از خواب بتوانید انعکاس وقایع آن روز را در قالب موزیک درآورید. ساخـته های خود را با هم ترکیب بکنید . برای ارکسترهای مختلف آهنگ سازی بکنید . موزیک سازی چالشی است که چنانچه آن را پویا نگه دارید، تبدیل به مزیتی عالی خواهد شد شما نمی دانید که شاید در این حین، شاهکاری بی مثل خلق بکنید



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
What do you do for Achilles tendonitis? شنبه 18 شهریور 1396 05:32 ق.ظ
Asking questions are actually fastidious thing
if you are not understanding anything fully, however this piece of
writing gives good understanding yet.
What do you do for a sore Achilles tendon? یکشنبه 12 شهریور 1396 05:02 ق.ظ
My family members all the time say that I am killing my time here
at web, except I know I am getting knowledge every
day by reading such pleasant articles.
BHW جمعه 8 اردیبهشت 1396 04:31 ب.ظ
Woah! I'm really loving the template/theme of this blog.
It's simple, yet effective. A lot of times it's very hard to get that "perfect balance" between superb usability and
visual appeal. I must say you have done a awesome job with this.
Additionally, the blog loads very quick for me on Opera.
Outstanding Blog!
آموزش سئو پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 11:12 ق.ظ
خوب بود.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر